Qui Acusa? Figures de l'intel·lectual europeu

Simposi Internacional

dimarts, 29 octubre, 2013 - 00:00 a dijous, 7 novembre, 2013 - 00:00
Lloc:

Facultat de Filologia, Universitat de Barcelona.

Què és un intel·lectual europeu? Existeix, a Europa, un espai intel·lectual compartit, una trama en què la reflexió sobre les problemàtiques i els debats públics concrets de cada indret respongui a una tradició de pensament compartit? És, la idea de literatura europea, una proposta intel·lectual? Com ha evolucionat la posició de l’escriptor respecte a la figura de l’intel·lectual, en cada literatura europea? Quines són les característiques d’aquesta figura, les seves contradiccions, les seves paradoxes? En qui pensem, ahir o avui, quan pensem en un intel·lectual europeu? En què pensem, si pensem Europa en termes literaris i intel·lectuals? Què queda avui, a Europa, de la reflexió que va llançar en 1898 Émile Zola des de les pàgines de 'L’Aurore'?

Amb aquest Simposi ens proposem reprendre la figura de l’intel·lectual per tal de reflexionar sobre la seva història en una perspectiva comparada, posant en relleu la seva dimensió literària; i ho fem en un moment en què sembla haver estat clausurat el seu paper en el debat públic; quan, d’altra banda, les lletres tampoc no ocupen un lloc central en la definició de la ciutadania i, a més a més, Europa està molt qüestionada com a fons de valors implícits i com a projecte col·lectiu. No és un bon moment per a aquesta figura. Però això ha estat, també, una constant històrica. Tampoc és cert que ara siguin més necessaris que mai, els intel·lectuals; de fet, n’hi ha prou amb pensar en el segle XX per no caure en aquesta ingenuïtat gairebé ofensiva. Des del Grup de Recerca Literatura Comparada en l’Espai Intel·lectual Europeu de la Universitat de Barcelona pensem que mentre siguem capaços d’interrogar-nos, encara, sobre la seva necessitat, podrem pensar, ahir, avui, i demà, en Europa.

Més informació.