Ressenya a "Llengua & Literatura", núm. 23

Publicada a:
"Llengua & Literatura", núm. 23 (2013), p. 259-262.
Any:
Autor(s):
Gemma Pellissa

"Enric Querol i Josep Solervicens presenten el text dels Col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa (1557) de Cristòfol Despuig en una edició crítica que parteix, per primera vegada, de la col·lació dels dos testimonis complets de l'obra i de tres còpies fragmentàries que fins ara no s'havien tingut en compte en cap edició dels Col·loquis (...). La introducció també inclou un apartat dedicat a la transmissió i recepció dels Col·loquis, que s'agraeix especialment pel fet de tractar-se d'una obra que, tot i que sembla que l'autor havia preparat per a la impremta, no es publicà fins al 1877. A més, Querol i Solervicens no només ressegueixen la influència dels Col·loquis en altres obres a través dels segles, sinó que també apunten els materials que Despuig devia conèixer en el moment en el qual va redactar els Col·loquis i indiquen els textos que es relacionen amb determinats passatges de l'obra en unes notes a peu de pàgina que faciliten i enriqueixen la lectura del text. Així mateix, aquestes notes contenen comentaris contextuals, lèxics, estilístics, retòrics i conceptuals. Per tal d'afavorir la localització dels personatges esmentats a l'obra hi ha un glossari onomàstic al final del volum. Amb la publicació d'aquesta obra, finalment disposem d'una edició filològica dels Col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa de Cristòfol Despuig basada en la col·lació de tots els testimonis coneguts. Enric Querol i Josep Solervicens ofereixen una versió del text que vol ser tan propera com sigui possible a l'arquetip perdut. El públic general i els estudiants universitaris trobaran en les notes que l'acompanyen una eina imprescindible per a la lectura."