VI Simposi Comparatistes sense comparatisme

Universitat de Barcelona-MUHBA Vil·la Joana

VI Simposi Comparatistes sense comparatisme

La literatura Comparada a Catalunya

La Literatura Comparada té, a Catalunya, una tradició que pot considerar-se lògica i paradoxal alhora. D’una banda, per la història de la modernitat cultural a Catalunya, —i especialment a Barcelona—, la seva crítica literària té una dimensió internacional, cosmopolita, coherent amb la relació de la literatura catalana amb les literatures europees. Però, en el moment d’institucionalitzar-se acadèmicament la Literatura Comparada, només Ramon Esquerra aconsegueix incorporar-se explícitament a aquesta nova disciplina. En canvi, els principals crítics literaris a Catalunya es caracteritzen en els seus escrits per una actitud profundament comparatista, però sense sotmetre’s a les pautes marcades oficialment des de les càtedres del comparatisme i, en alguns casos, discutint l’orientació donada per l’acadèmia.

El resultat és un conjunt de Comparatistes sense comparatisme: crítics literaris de talent, voluntat i mirada comparatista que, rellegits en aquesta clau, mostren una història alternativa de la Literatura Comparada al nostre país, i en el conjunt d’Europa.

Aquest Simposi és la sisena edició d’un projecte obert amb edicions cada any des de 2016, que busca desenvolupar una perspectiva el més completa possible de la Història de la Literatura Comparada a Catalunya.

Ja se n’han publicat tres volums que recullen les contribucions a Comparatistes sense Comparatisme des de 2016 a 2020; seguiran diversos volums que apareixeran periòdicament a la Col·lecció Figura, d’Edicions de la Universitat de Barcelona.